23948sdkhjf

Cirkulerende tøj skal gøre mode bæredygtig

Modeindustrien udgør en af de største belastninger af miljøet. Det skal ændres i den danske branche, hvor genanvendelse og cirkulær økonomi er kommet i fokus.
Tøjindustrien arbejder i disse år på at forene de to ord, som kan synes modstridende, da branchen er den næstmest forurenende på grund af det massive forbrug af vand, kemikalier, energi og andre af klodens ressourcer.

3625 liter vand og 3 kilo kemikalier er blot nogle af de ressourcer, der skal til for at fremstille et par jeans. Derefter skal tøjet transporteres med skib, fly eller lastbil fra én verdensdel til en anden, hvilket kræver brændstof og udleder CO2.

Men de to største danske modekoncerner, Bestseller og DK Company, og en række mindre mærker som Mads Nørgaard, Ganni og Aiayu arbejder for at gøre deres produktion mere cirkulær og for at genbruge materialer.

- Tøjproducenterne begynder at spørge sig selv, hvad de kan gøre for at mindske deres skadelige aftryk på vores klode, siger Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode og Tekstil, som er organisationen bag den danske tøjbranche.

- Derfor vinder cirkulære koncepter og arbejdet med bæredygtig produktion mere og mere frem. Der bliver smidt alt for meget tøj ud, og det er spild af ressourcer, siger han.
At øge indsamlingen af brugt tøj og genbruge tekstilfibre er nogle af de punkter, som de to store danske modekoncerner skrev under på at arbejde for ved det årlige topmøde om bæredygtig mode "Copenhagen Fashion Summit" i maj.

Bestseller står bag flere end 20 tøjmærker som blandt andre Jack & Jones, Vero Moda og Selected. At bruge økologisk eller genanvendt bomuld og mindske CO2-udslippet er nogle af virksomhedens mål frem mod 2020.

Men branchen bliver nødt til at stå sammen for at ændre kurs, mener Jesper Stubkier, kommunikationschef hos Bestseller. Han kalder på samarbejde på tværs af modevirksomhederne.

- Vi vil nå et tidspunkt, hvor der ikke længere er ressourcer til rådighed til tekstilproduktion. Det vil både fra et forretnings- og miljømæssigt perspektiv være en stor trussel for os.
- Selv om det ligger langt ude i fremtiden, ved vi, at vi er nødt til allerede nu at påbegynde arbejdet mod en mere cirkulær forretningsmodel, siger han.
Genbrug og genanvendelse af materialer er vigtige processer, som skal indføres, hvis en forretning vil kalde sig cirkulær. Men det er dyrt at indsamle det brugte tøj for at nedbryde og genanvende ressourcerne i dag.

Det fortæller Kerli Kant Hvass, som er ph.d. i modeindustriens forretningsmodeller og rådgiver virksomheder i cirkulær økonomi og bæredygtighed.
- I dag er det billigere at producere nyt tøj frem for at genanvende, og producenterne er ikke ansvarlige for de voksende mængder tøjaffald. Gammelt tøj betragtes ikke om en ressource, så der er brug for forandring, siger hun.

Kerli Kant Hvass understreger, at den egentlige gevinst ved cirkulære forretninger først kommer, når produktionen af nyt tøj bremses.
- Det hjælper ikke, hvis man producerer en T-shirt af økologisk bomuld, som kun bliver brugt tre gange, hvis infrastrukturen og teknologien til at genanvende T-shirten ikke er på plads.
Der er brug for modig forretningsledelse og stærkere lovgivning, som kan regulere ressourceforbruget, siger hun.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09